5 najważniejszych korzyści zdrowotnych wynikających z kalafiora

0
46
5 najważniejszych korzyści zdrowotnych wynikających z kalafiora

Warzywo krzyżowe, kalafior, składa się z masy drobnych, ciasno upakowanych główek kwiatowych. Te kwiaty wyrastają z grubej centralnej łodygi, tworząc pojedynczą, okrągłą główkę. Większość kalafiorów jest białych, ale można kupić odmiany zielone i fioletowe, a także słodszy kalafior z charakterystycznymi spiczastymi kwiatuszkami.
W ostatnich latach kalafior zyskał sławę kulinarną jako alternatywa ryżu lub zajmujący centralne miejsce w pieczeni. To łatwe warzywo do dodania do diety. Nie wyrzucaj łodygi – jest równie pożywna. Zmiksuj w robocie kuchennym i użyj jako bazy do zupy jarzynowej. Odkryj naszą pełną gamę przewodników po korzyściach zdrowotnych i dowiedz się więcej o właściwościach zdrowotnych innych warzyw krzyżowych. Jakie są 5 głównych korzyści zdrowotnych kalafiora?

1. Może wspierać zdrowe serce
Kalafior jest warzywem przyjaznym dla serca dzięki składnikowi roślinnemu o nazwie sulforafan. Działając jako przeciwutleniacz, sulforafan zmniejsza uszkodzenia zapalne spowodowane stresem, procesem odgrywającym kluczową rolę w rozwoju chorób serca. W ten sposób pomaga obniżyć ciśnienie krwi i miażdżycę.

2. Może wspierać prawidłowe funkcjonowanie mózgu
Kalafior jest źródłem choliny, niezbędnego składnika odżywczego, którego potrzebujemy do poprawienia nastroju, pamięci i zapamiętywania. Jako taka jest kluczowym budulcem acetylocholiny, przekaźnika chemicznego zaangażowanego w przekazywanie sygnałów do ośrodkowego układu nerwowego. Cholina jest również niezbędna do rozwoju mózgu.

3. Bogaty w sulforafan
Podobnie jak brokuły i kapusta, zawartość sulforafanu kalafiora ma wiele zalet zdrowotnych, w tym zmniejsza ryzyko raka. Sulforafan zwalcza raka na wiele sposobów, w tym chroni komórki przed uszkodzeniem DNA, a także dezaktywuje czynniki rakotwórcze.

4. Może wspierać równowagę hormonalną
Warzywa kapustne, takie jak kalafior, zawierają związek roślinny, który działa jak estrogen roślinny i może pomóc zrównoważyć hormony poprzez regulację poziomu estrogenu. Okazał się również obiecującym środkiem zmniejszania ryzyka raka piersi i rozrodczego wywołanego estrogenami zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, chociaż potrzebne są dalsze badania w tej dziedzinie.

5. Może wspierać układ odpornościowy
Bogate w siarkę warzywa krzyżowe, takie jak kalafior, mogą wspierać zdrowie jelit, a tym samym poprawiać odporność na infekcje. Dzieje się tak, ponieważ siarka wspomaga produkcję glutationu, który jest ważny dla zachowania integralności błony śluzowej jelita, a także wspiera jego regenerację. Jako silny przeciwutleniacz, glutation działa w całym organizmie, chroniąc komórki przed uszkodzeniami zapalnymi.

Czy kalafior jest bezpieczny dla każdego?
Dla większości z nas kalafior to zdrowa opcja. Jeśli jednak masz problem z tarczycą, możesz zalecić ograniczenie ilości spożywanych warzyw krzyżowych. Dzieje się tak, ponieważ warzywa te mogą zakłócać wchłanianie jodu, który jest potrzebny do produkcji hormonów tarczycy. Warto jednak mieć na uwadze, że aby było to problemem, musiałbyś jeść rozsądną ilość i konsekwentnie.

Kalafior to pokarm bogaty w błonnik, który dla większości z nas jest bardzo korzystny – wspomaga proces trawienia i stanowi źródło paliwa dla zdrowych bakterii zamieszkujących nasze jelita. Jednak dla niektórych osób pokarmy bogate w błonnik mogą powodować wzdęcia i gazy, jest to szczególnie istotne dla osób z zapaleniem jelit.
Jeśli przyjmujesz leki rozrzedzające krew, Twój lekarz rodzinny lub dietetyk może zasugerować monitorowanie pokarmów zawierających witaminę K, takich jak kalafior, w diecie, aby upewnić się, że konsekwentnie jesz podobne ilości. W razie wątpliwości skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym przed wprowadzeniem jakichkolwiek istotnych zmian w tym, co i ile jesz.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here