3 zasady dobrego i regenerującego snu

71
1111
3 zasady dobrego i regenerującego snu

Sen jest nieodzownym elementem życia każdego człowieka. Jego długość i jakość ma kluczowe znaczenie w regeneracji wszystkich komórek w organizmie. Podczas snu ciało ludzkie uruchamia procesy naprawcze, a mózg zapamiętuje informacje z poprzedniego dnia. Efektywne spanie korzystnie wpływa na układ nerwowy, hormonalny i odpornościowy. Niestety tempo współczesnego życia może niekorzystnie wpływać na naturalną aktywność dobową człowieka i wiele osób boryka się z bezsennością lub zbyt płytkim snem, inni z kolei z wyboru niedosypiają. Skutkiem tego jest dużo mniejsza wydajność, brak koncentracji, rozdrażnienie oraz niska odporność na stres. Co zatem zrobić, aby skrócić czas zasypiania i polepszyć jakość snu? Oto 5 zasad, które powinien zastosować każdy!

1. Odpowiednie warunki

Miejsce snu powinno jednoznacznie kojarzyć się z odpoczynkiem. Należy więc zadbać, aby sypialnia była przestrzenią spokojną, cichą oraz przeznaczoną jedynie do wypoczynku. Jeśli w ciągu dnia wykonuje się tam inne, aktywne czynności, mózg przestaje kojarzyć to miejsce jako kojące i usypiające. Warto zadbać również o przewietrzenie pokoju przed snem oraz temperaturę, która powinna wynosić około 20°C. W zbyt dusznym i ciepłym (lub zimnym) miejscu organizm nie będzie mógł się zrelaksować. Istotne jest również światło w sypialni – powinno być ono przytłumione, raczej ciemne. Aby dodatkowo uspokoić ciało, można skorzystać z dobrodziejstw aromaterapii i tuż przed snem zapalić kadzidła lub użyć dyfuzora z olejkiem lawendowym, który wykazuje właściwości uspokajające.

2. Rytm snu

Nie od dziś wiadomo, że wyrobienie odpowiednich nawyków jest bardzo istotne dla funkcjonowania mózgu. W przypadku snu warto zadbać o to, by zawsze – nawet w weekendy – kłaść się o tej samej porze. Dzięki temu organizm zacznie działać w optymalnym dla siebie rytmie. Codzienne powtarzanie tej czynności o jednej godzinie znacznie skróci czas zasypiania i sprawi, że ciało samo będzie budziło się o odpowiedniej porze, bez konieczności nastawiania budzika.

3. Przygotowanie do snu

Prawda jest taka, że wszystkie czynności i decyzje, która podejmuje się w ciągu dnia, mają znaczący wpływ na jakość snu. Warto przyjrzeć się więc temu, o której godzinie spożywana jest ostatnia kawa czy cięższy posiłek. Specjaliści mówią o tym, że dla efektywnego snu kolacja powinna być zjadana około 2 godziny przez zaśnięciem i nie powinna obciążać układu pokarmowego. Poza tym wieczorną porą nie powinno się wykonywać mocnych, aerobowych treningów, które pobudzają organizm i podnoszą poziom energii. Zamiast tego lepiej wybrać relaksacyjną jogę lub ćwiczenia oddechowe. Należy też zwrócić uwagę na to, czy przed snem używa się urządzeń elektronicznych, które emitują niebieskie światło, czyli m.in. telefon lub ekran laptopa. Według naukowców niebieskie światło hamuje wytwarzanie melatoniny, czy hormonu, który wspomaga zasypianie. Dla dobrej higieny snu warto zrezygnować z tych urządzeń na około godzinę przed pójściem do łóżka. Lepiej postawić na spokojną, wyciszającą książkę lub rozmowę z najbliższymi.

71 KOMENTARZE

  1. Jeśli jesteś zainteresowany niezobowiązującymi spotkaniami, sprawdź portal który niżej ci podlinkuję, na pewno znajdziesz coś odpowiedniego dla siebie. Jest to prawdopodobnie jedyny portal z tak pokaźną bazą autentycznych użytkowników.

  2. Jeśli masz ochotę się umówić, nie czekaj, przeglądnij oferty matrymonialne [https://pl.roksati.com/oferty-matrymonialne/] ludzi z twojego miasta,okolic i umów się na randkę już dziś. Daj się ponieść ekstazie.

  3. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was super long) so
    I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any recommendations for newbie blog writers?

    I’d genuinely appreciate it. I saw similar here:
    E-commerce

  4. Howdy are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started
    and create my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog?

    Any help would be really appreciated! I saw similar here: Najlepszy sklep

  5. Hello there! Do you know if they make any plugins to assist
    with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords
    but I’m not seeing very good results. If you know of any please share.
    Many thanks! You can read similar text here: Najlepszy sklep

  6. Hi! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not
    seeing very good success. If you know of any please share.
    Appreciate it! You can read similar article here:
    E-commerce

  7. Thank you for another excellent post. The place else could anyone get that kind of information in such
    an ideal approach of writing? I have a presentation next week, and
    I am on the look for such information.

  8. Hey! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my website to rank for some
    targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know
    of any please share. Many thanks! You can read similar blog
    here: List of Backlinks

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here