Autobusem po Barcelonie

9
348

Miejskie autobusy są bardzo powszechnym środkiem publicznego transportu w Barcelonie. Liczne linie i trasy pokrywają praktycznie całkowicie terytorium miasta. W rzeczywistości, ulicami Barcelony non-stop kursuje ponad 750 autobusów, zatrzymujących się na 2 tysiącach przystanków. Korzystają z nich w równym stopniu mieszkańcy, jak i turyści.

Pierwszą i najważniejszą zaletą jest to, iż autobusy kursują stricte non-stop. O każdej porze dnia i nocy, w każdej godzinie i minucie, zawsze można spodziewać się, że w nieodległej przyszłości nadjedzie upragniony autobus. Po drugie, wszystkie autobusy, poruszające się ulicami Barcelony, wyposażone są w klimatyzację – przy ponad trzydziestostopniowych temperaturach powietrza ma to ogromne znaczenie. Po trzecie, funkcjonuje sprawny system tekstowych powiadomień, gdzie jest dany autobus i za ile rzeczywiście (nie według rozkładu, a rzeczywiście!) przyjedzie. Po czwarte, autobusy dostosowane są do przewozu inwalidów – ani podróż na wózku, ani z większą ilością bagażu nie powinna stanowić problemu.

Radość z korzystania z transportu publicznego psują korki – zmora Barcelony. Jak dotąd, w Katalonii korki ominąć można wyłącznie helikopterem, choć ponoć i to ma się wkrótce zmienić. Po drugie – co dość zabawne, ale nie zawsze – nigdy, po prostu nigdy nie można być pewnym, dokąd dokładnie(!) się jedzie i gdzie dokładnie(!) autobus się zatrzyma.

Inaczej niż w przypadku bardzo dobrze zorganizowanego transportu autobusowego, jaki Austria noclegi oferująca w alpejskich kurortach, zapewnia w większości swoich miast. Hiszpańska komunikacja bardziej przypomina tę, którą proponuje Chorwacja czy Bułgaria kwatery zapewniająca wzdłuż całego wybrzeża.

Linie dzienne są w Barcelonie najpopularniejsze i próba zorientowania się w nich może przyprawić o zawrót głowy. Ogromnym ułatwieniem jest strona internetowa: http://www.tmb.cat/en_US/home.jsp, gdzie znaleźć można kompletną mapę i tras, i przystanków. Wystarczy wybrać linię bądź też punkt początkowy i końcowy podróży, by otrzymać czytelne informacje.

Kiedy dzienne autobusy przestają kursować, na ratunek mieszkańcom i turystom spieszą autobusy nocne, tzw. NITbus, które – w zależności od linii – funkcjonują zwykle od 10 wieczorem do 6 rano. Wszystkie informacje na ich temat dostępne są na http://www.emt-amb.com/Principales/BusquedaNitBus.aspx. W głównym oknie widoczne są linie rozchodzące się od Placu Katalońskiego, po lewej zaś wybrać można konkretną z nich w szczegółach.

Specjalne linie – błękitne autobusy z logo Aerobús – wożą pasażerów na i z lotniska. Po drodze zatrzymują się na czterech przystankach – na Placu Hiszpańskim, Urgell, Placu Uniwersyteckim i Placu Katalońskim. Więcej na temat aerobusów tu: http://www.oh-barcelona.com/en/blog/2010/tourist-guide/transport/barcelona-airport-transportation-2661#aerobus.

Natomiast w kierunku portowych terminali i z powrotem kursują specjalne „niebieskie autobusy”, których trasa rozpoczyna się przy pomniku Krzysztofa Kolumba i wiedzie do portu. Nie istnieje jeden wspólny rozkład jazdy „niebieskich autobusów”, jakkolwiek przewoźnik dopasowuje odjazdy do pracy portu (przypłynięć i wypłynięć statków).

9 KOMENTARZE

Comments are closed.